حدود ۷ هزار و ۵۰۰ نفر از حوادث ناشی از بارندگی خراسان رضوی دچار حادثه شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولید دو دارو بر پایه گیاه زعفران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد هوس خوردن برخی غذا‌ها نشان‌دهنده این مشکلات سلامتی است ۵ دلیل که چرا آب گوجه‌فرنگی برای سلامتی شما مفید است ورود سامانه بارشی به غرب کشور طی سه‌شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) حریق بزرگ انبار چوب در جاده کلات مشهد اطفا شد + عکس حقوق همه بازنشستگان امروز پرداخت می‌شود، بازنشستگان تامین‌اجتماعی نگران نباشند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص معلم خصوصی و سالن مطالعه برای دانش آموزان سیدی مشهد که امتحان نهایی دارند انجام ۲۰۰ عملیات آتش‌نشانی مرتبط با سیل مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) غربالگری جنین ممنوع شده یا استاندارد؟ محمد، دومین نام پرطرفدار پسران در انگلستان شد! تداوم بارش شدید باران و تگرگ در خراسان‌رضوی | انسداد ۳ مسیر جاده‌‌ای در استان (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوت یک موتورسوار براثر تصادف در میدان استقلال مشهد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعداد تماس‌های اورژانس مشهد رکورد زد | از تماس‌های غیراورژانسی بپرهیزید (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) احتمالاً دیگر بارشی به این میزان در مشهد نداریم (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات اجرای مرحله دوم طرح هوشمند کنترل سارقان با پابند الکترونیک امتحانات نهایی دانش‌آموزان لغو شد (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پروژه راه‌اندازی رادار هواشناسی مشهد از ۲ ماه آینده آغاز می‌شود

  • کد خبر: ۱۷۱۲۵۴
  • ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
پروژه راه‌اندازی رادار هواشناسی مشهد از ۲ ماه آینده آغاز می‌شود
مدیرکل سابق هواشناسی خراسان‌رضوی سال ۱۴۰۰ از انجام زیرساخت‌های نصب یک رادار و راه‌اندازی آن در سال آینده (سال ۱۴۰۱) در صورت تأمین اعتبار خبر داده بود. سال‌۱۴۰۱ به پایان رسید، اما خبری از فراهم کردن این زیرساخت‌ها نشد.

به گزارش شهرآرانیوز، قرار است پروژه ساخت رادار هواشناسی خراسان‌رضوی در مشهد تا حدود دو ماه آینده آغاز شود؛ راداری که پیش‌بینی‌های هواشناسی را دقیق‌تر و احتمال غافل‌گیری‌ها را کمتر می‌کند و اگرچه زمزمه‌های راه‎اندازی آن به حدود هفده سال پیش برمی‌گردد، تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است و البته برآورد‌ها از نصب و راه‌اندازی آن در سال‌۱۴۰۳ حکایت دارد.

معاون توسعه، پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی هم از اتمام زیرساخت‌های اولیه نصب این رادار تا اواسط سال آینده خبر می‌دهد.

شروع اقدامات زیرساختی برای نصب رادار هواشناسی در خراسان‌رضوی تقریبا به هفده سال پیش، یعنی سال ۸۶ برمی‌گردد. قرار بود این پروژه در زمینی به مساحت یک هکتار در ارتفاعات خواجه‌مراد که در حوالی مشهد واقع شده است، نصب شود.

محسن عراقی‌زاده، مدیرکل سابق هواشناسی خراسان‌رضوی، نیز اسفندماه سال‌۱۴۰۰، از انجام زیرساخت‌های نصب این رادار و راه‌اندازی آن در سال آینده (سال‌۱۴۰۱) در صورت تأمین اعتبار خبر داده بود. سال‌۱۴۰۱ به پایان رسید، اما خبری از فراهم کردن این زیرساخت‌ها نشد و عراقی‌زاده خردادماه پارسال در پاسخ به پیگیری شهرآرا وعده راه‌اندازی رادار هواشناسی شرق کشور را در دو سال آینده داده بود.

«معمولا هرچه پدیده هواشناسی کوچک مقیاس‌تر باشد، سرعت و شدت بالاتری نیز دارد که به معنای تخریب بیشتر است؛ بنابراین در همین‌جاست که موضوع رادار‌ها برای پیش‌بینی‌های خیلی کوتاه‌مدت اهمیت پیدا می‌کند.» این هم اظهارنظر ابراهیم میرزایی، معاون فنی و شبکه ایستگاه‌های سازمان هواشناسی کشور، است که بر ضرورت راه‌اندازی این رادار در استان‌ها تأکید دارد.

رادار ۲۰‌میلیاردی

تازه‌ترین خبر‌ها درباره راه‌اندازی سایت رادار هواشناسی استان را از معاون توسعه، پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی پیگیری می‌کنیم و یحیی قائنی‌پور در گفتگو با خبرنگار روزنامه شهرآرا در‌این‌باره می‌گوید: در حال تنظیم قرارداد با شرکت‌های موردنظر هستیم و خوشبختانه باتوجه‌به پیگیری‌هایی که استانداری خراسان‌رضوی داشته است، به‌تدریج این پروژه به مرحله شروع عملیات می‌رسد. او با اشاره به تعهد سازمان هواشناسی کشور خاطرنشان می‌کند: خرید رادار در زمره تعهدات آن‌هاست و وعده داده‌اند به‌محض اتمام پروژه ساخت، رادار را به ما تحویل دهند.

به گفته قائنی‌پور، خرید رادار به بیش از ۲۰‌میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

امسال فقط ۶‌میلیارد

معاون اداره‌کل هواشناسی خراسان‌رضوی با بیان اینکه تأمین‌هزینه زیرساخت‌ها، ساخت سایت رادار و... برعهده استان است، تصریح می‌کند: پیش‌بینی کرده‌ایم که سایت رادار به حدود ۱۶ تا ۱۸‌میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. استان نیز بودجه‌ای را برایمان در نظر گرفته است، اما تخصیص بودجه‌ها زمان‌بندی شده است. اکنون کمتر از ۳ میلیارد تومان تخصیص داده شده و برآوردمان این است که این رقم تا پایان امسال به ۶‌میلیارد تومان برسد. امیدواریم استان تا اواسط سال آینده نیز در‌خصوص اعتباری که نیاز داشتیم، به ما کمک کند.

قائنی‌پور درباره اقداماتی که تاکنون انجام شده است نیز می‌گوید: جاده دسترسی به این رادار ساخته شده و قابل‌بهره‌برداری است؛ برق آن نیز تأمین شده است. پس از این اقدامات و تقریبا از پارسال اقدام دیگری انجام نشده، زیرا بودجه‌ای اختصاص داده نشده است، اما امسال خوشبختانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری پیگیر این هستند که این پروژه سریع‌تر به نتیجه برسد.

به گفته او، بر‌اساس پیش‌بینی‌ها زیرساخت رادار تا اواسط سال‌۱۴۰۳ به اتمام می‌رسد. پس از اتمام زیرساخت و باتوجه‌به اینکه تأمین رادار با سازمان هواشناسی کشور است، گمان نمی‌کنم بقیه مراحل خیلی زمان‌بر باشد و انتظار می‌رود که رادار هواشناسی خراسان‌رضوی تا پایان سال‌۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

داده‌رسانی به استان‌های مجاور

قائنی‌پور با بیان اینکه راداری که در نظر گرفته شده است، می‌تواند محدوده خراسان‌رضوی را پوشش دهد، اظهار می‌کند: بااین‌حال استان‌های مجاور نیز می‌توانند از داده‌های آن استفاده کنند.

او این را هم به گفته‌هایش اضافه می‌کند: رادار یکی از تجهیزات هواشناسی است که به‌ویژه برای پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت و خردمقیاس مانند طوفان‌ها که احتمال مشخص شدن و ترسیم آن‌ها روی نقشه‌های هواشناسی نیست، استفاده می‌شود. به‌عبارت‌دیگر رادار‌ها می‌توانند برای پیش‌بینی شش تا دوازده‌ساعته کمک بسیار خوبی به ما بکنند. در واقع با این رادار در بخش مدیریت بحران غافل‌گیر نخواهیم شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->